Продуктова фотография за Магазин "Антико"  - с подръчни средства и малък бюджет

Продуктова фотография за Магазин "Антико" - с подръчни средства и малък бюджет

23 февруари 2017

Януарски ден. Минусови температури. Екипът на "Антико" се събира, за да направи дългоочакваните снимки за онлайн магазина си. Единственият проблем е, че бюджетът е малък, а продуктите - много (и в процес на каталогизиране на сайта към днешна дата).

 

Решението? Обикновен кашон, руло бяла хартия,  две пластмасови кутии от сирене и три фотографски крушки. Вальо пък носи фоточадър и статив за лампа. В края на снимачния ден постигаме резултати, от които сме доволни. Надяваме се това кратко четиво да бъде полезно за тези, които искат да направят онлайн каталог на продуктите си, но на този етап не могат да си позволят продуктова фотография в студио. На нашите въпроси отговаря Вальо, чиято фотогалерия можете да откриете на нашия сайт, както и на неговата facebook страница.

 

 

Защо продуктовата фотография е важна?

 

Колкото по-добре изглежда продуктът, който е заснет и качен в интернет пространството, толкова по-забележим е в очите на клиентите. Така си личат всички негови подробности и се показва, че търговецът има сериозно отношение към продуктите, които предлага.

 

 

 

По принцип за продуктовата фотография най-добрият вариант е да се използва студио. Има налични големи маси, позволяващи монтирането на гръб, в зависимост от големината на продукта, който ще се снима. Освен маса, има палатки с различни размери. Цената им варира от 60 до 200лв. Материалът е полупрозрачен бял, дифузен, който разсейва светлината. Има отвор от едната страна, за да вкараш продукта, а като цяло предназначението на палатката е равномерното осветяване. Съществуват и минуси на палатката, защото  не може да се правят снимки от различни ъгли, може само фронтално.

 

Цените за заснемане и обработка в студио (или на място с професионален фотограф и оборудване) варират в зависимост от общото количество на желаните кадри, като при по-малък брой цената е по-висока - 5-6 лв. до 100 кадъра, а за по-голямо количество е по-ниска - 2-3 лв. за над 100 кадъра (цените са ориентировъчни).

 

Когато се работи с по-малък бюджет обаче, импровизациите не са за пренебрегване. Може да се направи фон от бял плат (например тензух), голяма бяла плътна хартия и др. По-лесно е снимката да се направи в тъмна стая, за да няма излишна светлина. Трябва да се освети с минимум две лампи. Стативът за апарата (или телефона) е задължителен, за да не се размаже снимката.

 

Може да се направи подобие на палатка, с помощта на кашон, който да е достатъчно голям, за да побере и най-големия продукт за снимане. Предпочетох кашона, защото можех да направя повече отвори в него. Като за начало, изрязох що-годе еднакви по големина отвори в три от стените, както и в горната част на кашона. След това ги закърпих с белия тензух, така че да прозират светлината. С бяла хартия облепих неизрязаните стени, защото тя много лесно отразява светлината и може да се използва осветление с по-малка мощност. Видях идеята в Youtube и реших да пробвам.

 

 

 

 

Наложи се да купя само тиксото. Кашоните си ги намерих в мазето, имах и тензуха.

 

 

 

 

Източниците на осветление представляват 1 лампа със статив и чадър (около 20 лв. втора ръка), закупени и професионални, и две крушки, които с помощта на импровизация  и две бели пластмасови кофи от сирене направих на още две лампи. Разбира се, и нощни лампи биха свършили работа. Крушките (3 на брой) са специални, фотографски, 120 W, 5500 келвина, т.е. те отговарят на дневната светлина.

 

 

 

 

 

Ако някой няма възможност, може да използва по-силни LED крушки, които струват 5-6 лв., докато професионалните са около 60 лв. Важно е трите крушки да са еднакви, с еднаква цветова температура. Но ръчно можеш да настроиш апарата да направи баланс на бялото, или в последствие да използваш Photoshop.

 

 

 

 

 

Какви предизвикателства срещна при продуктовата фотография?

 

На първо място е направата на равномерно осветление и избягването на сенките на продукта. Аз закупих светкавица за такива случаи. Когато формата на продукта е нестандартна и има сянка, насочвам светкавицата към нея, за да я елиминирам. За напълно перфектен резултат е неизбежна намесата на Photoshop.

 

При продуктовата фотография е добре да се помисли по какъв начин продуктът да бъде заснет най-добре, т.е. в най-представителен вид. Той трябва да бъде представен възможно най-подробно за клиента, като същевременно е желателно да се търси интересна гледна точка за снимката. Често се налага и заснемането под няколко различни ъгъла, за да се покажат всички  важни характеристики на продукта, което допълнително оскъпява цената, ако се заснема в студио.

 

Важно е фонът зад продукта да бъде съобразен с неговите характеристики (например много светъл продукт е добре да бъде комбиниран с тъмен фон, за да контрастира). Нужно е снимащият да се погрижи цветът на фона да е равномерен (по възмоножност без нюанси).

 

Ако се използва плат за фон, често по повърхността му се виждат неравности, отразени от светлината. Едно от решенията в тази ситуация е продуктът да се отдалечи от плата (да се премести по-близо в посока апарата).

 

 

Как да заснемем по-големи обекти, които не се събират в кашона?

 

       

 

 

Когато продуктът не се събира в кашон, трябва да се направи параван от бял материал, като хартия например. С помощта на моите стативи и една летва направих нещо като рамка, след което разпънах на нея едно по-голямо парче хартия (2.20 х 1.80 м). Хубаво е осветлението да е уравновесено. В този случай използвах фоточадър за дифузиране на светлината, защото исках да изглежда по-мека на изображението. Разбира се, чадърът не е задължителен аксесоар, но ако човек отдели 20-25 лв. за такъв (втора употреба), определено би усетил разликата в качеството на заснемане.

 

 

 

 

 

 

 

 

 Грешки при първата фотосесия (направихме общо три)?

 

Досега не се бях занимавал с продуктова фотография и на първата фотосесия използвах само едната лампа и светкавица. След като не успях да достигна желания ефект и ми отне много време, подготвих за втората фотосесия и другите две крушки. Фонът трябва да е много бял, да не прозира, т.е. хартията да е плътна.

 

Добре е, ако може да се използва апарат от висок клас, който да разполага с ръчни настойки. В момента на снимката спирам да дишам, но при нестандартни условия използвам дистанционно.

 

 

 

Може ли да се снима със смартфон?

 

Въпреки че е в пъти по-добре да се снима с професионален апарат, ако няма такава възможност, човек може да използва и телефона си. Във всички случаи снимките на бял фон с осветление дават много добър ефект. Хубаво е да се инвестира и в статив за смартфон (10-12 лв.). На тази цена стативите са ниски, така че е необходимо да се поставят на някаква по-висока повърхност, от която да се снима.

 

 

 

Ценова равносметка за най-бюджетната конфигурация

 

Кашон (зависи от размер и наличност) - 1 бр.

Руло плотерна хартия 0.841/50 м  1бр. - 20 лв.

LED крушки - 3 бр. х 6 лв. = 18 лв.

Тензух (3 метра) - 3 бр. х 2.50 лв. = 7.50 лв.

Фоточадър (втора употреба) 1 бр. - 20 лв

Статив за телефон - 10 лв.

 

ОБЩО: 85.50 лв. - за неограничен брой снимки (равностойно на 15-20 кадъра в студио)

УСПЕХ НА ВСИЧКИ ЕНТУСИАСТИ!

 

 

 

 

 

ТЕКСТ - ВАЛЯ АЛЕКСИЕВА, ВАЛЕНТИН ДЖИГОВСКИ, ДРАГОМИР ДРАГИЕВ,

ФОТОГРАФИЯ - ВАЛЕНТИН ДЖИГОВСКИ, ДРАГОМИР ДРАГИЕВ

 

Колко време отнема изработката?

прочети още

Устройство и особености на календара на предците ни

прочети още

Щастливи сме да обявим, че вече доставяне и до Гърция и Румъния!

прочети още

Нова луксозна серия майсторски ножове

прочети още

Ивелина Медникарова е председател на Училищното Настоятелство при 8мо СУЕО " А.С.Пушкин" в гр. Варна

прочети още

Интервю с Пепа Боянова, един от организаторите на събитието и член на Фондация "Малък Зограф"!

прочети още

Намираме се в Правец, на едно чудно място, до езерото, където се провежда за втори път в България Международният фестивал Udaya Live

прочети още

"Ако нещо ни въздейства, води ни до възхищение, оставя приятна мисъл, докосва ни и оставя следа - то това нещо е красиво!"

прочети още

"Ние не познаваме високата култура на нашето Средновековие, а това е времето, когато се формира нашата народност."

прочети още

"Много обичам Копривщица! Тук въздухът искаш да го пиеш, не само да го дишаш."

прочети още

Как учениците се превръщат в учители - интервю със Светлана Мухова

прочети още

"Вълната е по-лека от памука."

прочети още

"Гаранцията е валидна, докато съм жив…"

прочети още

"Oбичам да прекарвам повече от свободното си време сред природата, като я опознавам, изучавам и се опитвам да прилагам наученото."

прочети още

“Ето сега всичко се очаква от вас, Копривщене! Всичко на вас остая!”

прочети още